Iskias smerter

Billedresultat for ischias pain

Begrebet Iskias smerter anvendes ofte i forbindelse med udstråling af smerter fra lænden trækkende ned i ballen, bag på låret, underbenet og ned i foden. Symptomer forbundet hermed kan være konstante, murrende, skarpe, prikkende og stikkende fornemmelser. Nogle kan også angive svaghed af benet og ændring af følesansen af benet. Dog forklarer begrebet Iskas ikke noget om den bagvedliggende årsag til symptomerne, men dækker over forskellige forhold, der kan forårsage disse smerter.

Ofte oplever personer i alderen 25 – 60 år iskias symptomer. Dog er der forskel på hvilket årsager, man ser hos den yngre aldersgruppe og den ældre gruppe. Hos den yngre gruppe, vil man oftest tænke diskogene problematikker, traume (slag mod ryggen og bækkenet). Hvor slidforandringer af ryggen ofte er årsagerne hos den ældre del.

Iskiasnerven er kroppens største nerve og forsyner bagsiden af låret og hele underbenet. Nerven dannes af fem nerverødder fra den nederste del af lænden hvorefter de løber sammen og danner iskiasnerven. Herefter forsætter nerven ned gennem balleregionen og bag på låret for at dele sig i knæhasen. Derved påvirker nerven hele underbenet og foden. Nedenstående billede illustrere områder, som er relateret til iskiasnerven.

Tilstande der kan føre til iskassymptomer

Diskus problemtikker/prolapser – vil oftest være lokaliseret i de to nederst disc i ryggen og et tryk på nerven kan forårsage nogle af tidligere nævnte symptomer. Der udover vil der ved en diskusprolaps ske både tryk og en kemisk reaktion omkring nerven, da diskskiven indeholder en blødmasse, som vil trænge ud gennem diskens vægge og komme i kontakt med spinal væsken.

Hold i ryggen – kan opstå pludselig ved en forkert bevægelse, såsom ved et løft. Derved vil facetleddet eksempelvis lukkes og derved skabe tryk på nerven og der kan derved skabes iskassymptomer. Dette kaldes også radiculære symptomer, hvilket vil sige at nervenroden komprimeres. Dette sker før de fem nerverødder løber sammen og danner selve iskasnerven.

Piriformis Syndrome – tryk på iskiasnerven af piriformis musklen, som eksempelvis kan være forårsaget af et skæv bækken. Årsagen til et skævt bækken være alt fra kirurgiske indgreb i bækkenet (blindtarmsoperation, fald på nedre del af lænden/bækkenet, uens benlængde, fordøjelsesproblemer, knæ og ankel problemer etc.)

. Slidforandringer af ryggen – som ses hyppigere hos den ældre aldersgruppe og oftest som en forsnævring af rummet hvor nerven forlader rygmarven og kommer ud mellem ryghvirvlerne.

Graviditet – Problemer med iskias i løbet af en graviditet er typisk og skyldes holdningsmæssig stres på den nederste del af ryggen og musklerne i bagdelen. Stressen komme ikke kun fra den voksende baby, men også fra den ændrede kropsholdning, der er nødvendig for at kompensere for den voksende mave. Dette er mest synligt i den bagud bøjet holdning på den højgravide kvinde.

Fraktur af lændehvirvel – ses eksempelvis ved traume mod ryggen, som kan være opstået i forbindelse med fald på ryggen i en fodbold kamp, et styrt på cykel eller lignende. Hvis mistanke herom, henvises til nærmere udredning inden videre behandlingsforløb hos mig.

Spondylolisthesis – er en fremadglidende hvirvel i forhold til den underliggende hvirvel, som kan skabe et øget press af rygmarven.

Blindtarmsoperation – arvæv kan via bindevæv påvirke bækkenet. Højre bækken knogle kan stå roteret og derved få nederste lændehvirvel til at rotere og derved forårsage stress af diskusskiven. Og som resultat – iskiassmerter.

Tumorer – hvilket heldigvis ikke ses så ofte.

Infektion – kan opstå efter en operation i ryggen.

Osteopatisk behandling af iskias smerter

Den Osteopatisk tankegang vil gavne folk med iskias smerter, da jeg som osteopat har en helhedsorienteret tilgang til kroppens forskellige systemer i søgen efter at forbedre både symptomer og hele kroppens funktion. Der kan arbejdes på flere strukturerer for at optimere kroppen, så som fascicle strukturer, ligamenter, musklerne og leddene.
 Behandling vil også omhandle kroppens arterielle – (blodforsyningen) og lymfatiske system for at sikre optimale forhold i forhold til inflammation, vævsforandring omkring leddet og muskelkramper. Dette betyder, at når jeg behandler iskiassmerter, så er det hele kroppen jeg fokuserer på og ikke kun området, hvor du mærker smerten.
Teknikker, der anvendes kan eksempelvis være mobilisering, manipulation, muskelteknikker, stræk af bløddelsstrukturere og rådgivning med hensyn til øvelser. Alt dette har til hensigt at fjerne stress omkring iskiasnerven, diskus irritation, facetleddene og lokal inflammation.