Bækkensmerter

Hvad er bækkensmerter – og hvorfor opstår de?

Bækkenet består af korsbenet, de to store hofteskåle og den omgivende muskulatur. Bækkenet tjener en vigtig funktion som fundament for rygsøjlen.

Desværre lider mange mennesker af bækkensmerter. Det er ikke kun gravide, der har bækkensmerter på grund af bækkenløsning, det kan også ramme andre. Bækkensmerter kan nemlig opstå, hvis du har været udsat for et traume såsom et fald eller en bilulykke. Derudover kan forkerte bevægelser, et vrid i kroppen, genetiske årsager og fødsel ligeledes lede til bækkensmerter. Bækkensmerter skyldes, at leddene i og omkring bækkenet forskubber sig, er fejlstillede eller fastlåste.

Bækkensmerter under graviditet

Når du er gravid, forskydes din hormonbalance markant. Ændringer i hormonsystemet har blandt andet til formål at forberede bækkenet på udvidelse i forbindelse med fødsel. Der er således tale om en ganske naturlig proces, der blødgør leddene og skaber større bevægelighed.

I denne proces kan der imidlertid opstå problemer. For leddene løsnes samtidig med, at du tager betragteligt på i vægt, og denne kombination skaber det, der kaldes bækkenløsning. Her opstår der akutte smerter.

Den rette behandling for bækkensmerter

Alle behandlinger af bækkensmerter tager udgangspunkt i den individuelle skadeshistorik. Herefter tilrettelægges behandlingen til den enkelte patient.

Generelt koncentrerer min behandling af bækkensmerter sig om at skabe balance og stabilitet mellem bækkenet og rygsøjlen. Dette skabes ved at bruge en række manuelle teknikker, heriblandt manipulation og mobilisering. Behandlingen forbedrer blodgennemstrømningen og nerveforsyningen til området samt løsner op for låsninger langs rygsøjlen og op i nakken. Hvis jeg vurderer, at det kan være gavnligt for dine bækkensmerter, vil jeg supplere den manuelle behandling med en række øvelser, du skal foretage regelmæssigt.

Bækkensmerter grundet graviditet og bækkenløsning behandles ved at stabilisere de løse led samt ved at frigøre eventuelle låste led. Helt konkret vil jeg bruge masserende teknikker, der skal hjælpe leddene med at genfinde den optimale stilling.