Graviditet

Sådan påvirker graviditet din krop

Under en graviditet vil din krop gennemgå markante fysiske, hormonelle og emotionelle forandringer. På blot ni måneder er det ikke alene din mave, der ændrer dig, men også hele din hormonbalance. Det betyder, at der sker forandringer i stort set hele din krop.

Kvinder skal helst tage 10-15 kg på under en graviditet. Der er dog mange kvinder, der tager endnu mere på i vægt, idet fostervand, moderkage, forstørret livmoder, bryster samt en fortykkelse af fedtlaget vejer tungt.

Hyppige gener og smerter

Kroppen skal vænne sig til den øgede kropsvægt, ændringer i kropsposituren og et stort pres på organer og væv. Derfor oplever de fleste gravide udtalt ømhed og smerter i store dele af kroppen.
Rygsmerter og smerter i lænden er nogle af de mest udbredte smerter blandt gravide. I takt med at maven vokser, stiger vægten også, og det er ofte vægtøgning, der giver smerter i lænden og ryggen. Vægten kan desuden belaste nerver og blodkar i ryggen, hvilket giver yderligere gener.

Osteopatisk behandling til gravide

Jeg tilbyder osteopatisk behandling, der reducerer smerter forårsaget af din graviditet. I langt de fleste tilfælde kan smerterne afhjælpes med blandt andet mobiliserings teknikker og enkelte øvelser.
Har du problemer med ryggen, kan det skyldes uhensigtsmæssige kropsholdning. Jeg vil hjælpe dig med at få styr på din kropsholdning, både når du står op, sidder ned, og mens du sover.

Ryg- og lændesmerter er blot nogle af de udfordringer, osteopati kan behandle. Gener forårsaget af graviditet varierer i høj grad fra kvinde til kvinde, og derfor vil behandlingen altid basere sig på din individuelle situation.

Med blide behandlingsteknikker tilbyder jeg ligeledes at forberede kroppen på fødslen, så du har et godt udgangspunkt, inden veerne melder sig. Derudover kan osteopati hjælpe dig med at genfinde balancen i kroppen, når barnet er kommet til verden.